Familjetraditioner

 En av de mest spännande saker med att starta en familj med någon, tycker jag, är alla de olika traditioner och vanor man för med sig.
Först så tänker man inte på det, man är för upptagen med att njuta av alla underbara saker som man förut inte varit van vid.
Att alltid få sova bredvid den man älskar, aldrig behöva vara ensam hemma, slippa laga all mat och helt plötsligt få ett större kontaktnät tillexempel.
Efter ett tag lyser dock allt det andra igenom, de man tagit med sig från sitt tidigare hem. Vanor och traditioner, som kanske för en del par skapar bråk eller onödiga konflikter.
 
För mig och Erik har vi kompletterat varandra rätt bra tycker jag. Han har visat mig nödvändigheten i att använda riktiga smörknivar, varför man ska använda WIFI och att man faktiskt kan få sova längre än till 8 en lördag.
Jag vet inte riktigt vad jag har lärt honom, men jag vet en sak jag har fört med mig från mitt förra hem iallafall.
 
Fredagsstädningen.

Nu låter det kanske som att vi inte städar de övriga dagarna på veckan, och även om det vore superskönt så är det inte så. Det är bara att ända sedan jag var liten har min pappa alltid städat på fredagen lite extra.
Det är på fredagen som man damsuger, moppar och gör grovstädningen. Det är på fredagen som det ska vara extra fint hemma, för sen är det ju helg, och då måste man ha tid att bara mysa och ta det lugnt.
Jag är uppväxt i en gaska "typisk" familj. Inte alls typiskt på många sätt, men just i fråga hur den är uppbyggd.
Det var jag, mamma, pappa och 3 syskon som ganska snabbt flyttade hemifrån. (Eftersom jag var 8 år yngre än mitt närmsta syskon var ju inte det så konstigt)
Mamma jobbade under veckorna, jag gick i skolan och pappa jobbade deltid under veckorna och helgerna.
Fredagen var veckans höjdpunkt, och jag minns hur det var att komma hem till ett nystädat hus och veta att nu börjar det.
 

Just den känslan vill jag förmedla till mitt barn när de växer upp. Jag vill att helgen ska kännas lycklig och varm.
 
Idag när jag stod och moppade (hoppas inte min sjukgymnast läser det här) kunde jag inte låta bli att skicka iväg ett sms till pappa och tacka för all inspiration under min barndom till denna fredagsstädning.
Han städade han också.
 


Bra grej! Jag försöker också hålla på fredagsstäd. Så skönt när det är gjort 😀

Svar: ja eller hur, en riktig lättnad :)
Johanna

2014-09-05 // 14:41:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback