Tygblöjor

Nu har jag varit föräldraledig i 3 dagar men ingen bebis har velat komma än. Jag följer de andra mammorna från fröäldragruppen jag och Erik gick på via facebook, och än så länge är vi 3 kvar som väntar. Jag önskar att jag kunde få sluta vänta typ nu. 
 
 
 
Under tiden som jag väntar, försöker jag använda tiden som föräldraledig till att iallafall agera som en förälder. Det som fyllt mina tanker mest de senaste dagarna har, tro det eller ej, varit tygblöjor.
 
Under föräldragruppen som jag deltog i så väcktes tanken hos mig på att använda tygblöjor, och när jag och Mathilda var på en barnbasar och handlade barnsaker fick jag tag i 8 tygblöjor för 50 kr.
Extremt billigt, visade det sig vara. 
 
Jag vet att många kan tycka tygblöjor känns äckligt och krångligt, och det tyckte jag också först. Jag vet att jag var bombsäker på att ALDRIG använda tygblöjor.
Men nu känns det som en helt knäpp tanke att inte göra det.
Dels är det en stor fördel ekonomiskt för oss. Vanliga blöjor är dyra, och finns det ett alternativ där vi kan återvinna blöjor så tjänar vi ju på varenda tygblöja.
Dessutom är det mycket bättre för miljön.
Och sist men typ bäst, så känns det mer naturligt och skönt för barnet att inte hela tiden använda plastblöjor.
 
Problemet är, att det är en hel del saker jag behöver för detta. Det har börjat lösa sig däremot, och drömmen om att använda tygblöjor känns mer realistisk nu än den gjorde för två dagar sedan när jag googlade runt på nätet och insåg allt jag inte hade.
 
Jag har:
Beställt 7 stycken vikblöjor ( Mer info om de här: http://handbok.alternativ.nu/%C3%96vriga_%C3%A4mnen/Barn/Tygbl%C3%B6jor/Vikbl%C3%B6jor )
8 stycken imse vimse formsydda blöjor ( http://www.imsevimse.se/shop.pab?category=88&id=801 )
4 stycken pocket blöjor ( http://www.littlebloom.se/category.html/pocket%20tygbloja ) 
En snappi, som man fäster fast vikblöjorna med istället för säkerhetsnål. 
 
Jag behöver: 
En stor kastrull att koka dom i när dom blir smutsiga ( Tänker mig att Second hand butiker kan vara bra på det området ) 
En hink med lock att lägga dom i när dom är smutsiga 
Mer tygblöjor 
Skalbyxor ( Att ha utanpå vikblöjorna och de formsydda blöjorna )
 
Är det någon som har använt tygblöjor och kan ge lite tips tar jag tacksamt emot det! Söker också efter mer tygblöjor relativt billigt, så har någon några över köper jag de gärna :) 


Hahaha den bilden är så jäkla riktig :P

2014-10-24 // 18:34:09
» Anna

Har iofs aldrig använt tygblöjor själv, men vill minnas att mamma berättat att jag hade vanliga trosor som höll blöjan kvar. Kanske är en tanke?

2014-10-24 // 21:31:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback