Kramp i vaderna

Har haft lite halvsvårt att sova ibland på grund av olika saker under gravidtiten so far. Det har varit drömmar som väckt mig, toalettbesök eller ont i ryggen. Det har hittills inte varit så farligt iallafall och det känns jätteskönt :)
De senaste nätterna har jag däremot vaknat av kramp i vaderna flera gånger. det värsta tycker jag inte är själva krampen, utan hur det känns dagen efter. Idag tillexempel, gör det ont när jag går på benet. 
Jag har läst på lite kring detta och det här stod på http://www.minbebis.com/
 
" Förutom alla andra graviditetskomplikationer som du stöter på när du är gravid kan du dessutom uppleva att du får kramp i vaden oftare. Detta beror på att graviditetshormonerna gör att kalciumomsättningen i kroppen ökar.
Kalcium har en central betydelse för musklernas förmåga att dra ihop sig och arbeta normalt.  Om du får kramp ska du prova att töja muskeln. Det gör du genom att sträcka benet samtidigt som du drar tårna mot ansiktet. Du kan även göra denna töjning i förebyggande syft.

Så kan du undvika kramp

  • Töj och massera spända muskler
  • Drick regelbundet - dålig vätskebalans kan orsaka kramper
  • Använd stödstrumpor - finns bland annat att köpa på apoteket
  • Använd bra och stabila skor på dina fötter "


» Julia

Jag minns att jag också hade kramp i vaderna ibland vid någon tidigare graviditet. Ett tips är att ställa sig mot en vägg med tårna och främre delen av foten på väggen och hälen i golvet och sedan dra kroppen så nära väggen som möjligt, det töjer bra i vaderna :-)

2014-07-15 // 13:17:53
» Suzan

Känner igen mig! Stödstrumpor blev min räddning samt att sova ned fötterna lite högre. Minns hur jag hade massor av kuddar vid benen, inte minst en mellan knäna när jag låg på sidan. Det hör till, jobbigt som det är.

Svar: ja, kudde mellan benen har jag testat och det hjälper mot foglossningen också :) tack för tipsen!
Johanna

2014-07-15 // 19:27:54
» Linda

Har du provat att dricka ingefärsvatten? Riv ingefära i kallt eller halvvarmt vatten, lite citron och honung i är gott men det är ingefäran som minskar kramperna.:) Låt det gärna stå och dra några timmar, jag gör en hel kastrull åt gången.
Hoppas att kramperna ger sig!

Svar: nej det har jag inte testat faktiskt. tack för tipset! :)
Johanna

2014-07-16 // 18:55:00

Jag fick ofta kramp i vaderna under nätterna och ibland flera gånger. Jag brukade ställa mig upp på golvet med händerna mot väggen och då brukade de gå över :) hoppas du slipper fler nätter med kramp
Kram

Svar: tack! det är smart, ska testa det också :)
Johanna

2014-07-16 // 22:33:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback