Snart inget mer kött!

När jag var hos barnmorskan senast så tog jag upp frågan om mat med henne. 
Innan jag blev gravid åt jag nämnligen inget kött. Jag var veg när jag var yngre, slutade för att det blev en svårighet när jag bodde hemma tyckte jag och började igen för typ 1 år sen. 
När jag blev gravid vågade jag däremot inte äta enbart grönsaker och fisk eftersom jag ändå bär ansvaret för en annan människa nu också, inte bara mig själv. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om barnet inte fick i sig nog näring för att jag slarvat med magen.
Och jag kan erkänna att jag innan jag blev gravid var rätt så slarvig med min veg kost, det var mest att jag åt de grönsaker jag tyckte var goda och sen lite tillbehör till det. Det funkar inte när man ska nära ett barn också. 
 
Min fråga till barnmorskan var iallafall om man kunde börja äta vegetariskt igen när jag började amma. Jag vet att det i princip på samma sätt går över av det jag äter till barnet även när jag ammar, men jag har verkligen saknat att inte äta kött och vissa dagar gör det sig mer påmint än andra. 
Hon tyckte iallafall att jag absolut skulle gå tillbaka till att inte äta kött. Hon menade att om jag mår bra,så sprider det sig till andra i min omgivning inklusive barnet och då mår vi bra. Visst, det kan låta lite flummigt, det tycker jag också, men att ändå inte min barnmorska är orolig för det känns skönt.
Jag får väl däremot bli lite bättre på vad jag stoppar i mig då, så det blir lite mer blandade näringsämnen :)
 
Det känns skönt. För mitt samvete. :) Är det någon av er som äter veg kost under er graividitet, eller som kan ge bra tips på mat jag kan äta med mycket näringsämnen i? 


När jag var gravid kunde jag inte äta kött för då mådde jag jätteilla :S

Svar: Vad jobbigt :/
Johanna

2014-08-01 // 19:47:45

Jag äter min vegokost precis som vanligt, men är bara lite extra noga med mjölk(som jag hatar) och lite mer fett i maten och att äta ordentlig, lagad mat. Sen käkar jag extra järn(men det är inte för vegokostens skull, men brukar behövas om man är det). Funkar jättebra och jag mår toppen.
Eftersom du käkar fisk precis som jag skulle jag bara se till att käka fisk en 4 ggr/veckan och mer bönor etc. om du är dålig på det. Då täcker det bra de b-vitaminer en behöver säger min BM =)

Ett tips för mycket vitaminer är ju att se till att käka mycket färsk frukt nu på sommaren och frys in så du har under hösten. Gör smooties på grönsaker (personligen tycker jag det smakar bkärk, men ett glas ger fullt med boost, så det är lungt att svepa)

Svar: tack för tipsen! ska bli såååååå skönt att gå tillbaka till den vanliga kosten :)
Johanna

2014-08-03 // 16:52:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback