Föräldrakurs

Kom precis på att jag glömt skriva om föräldrakursen som jag och Erik var på nu i veckan, så tänkte ta och göra det nu innan jag glömmer bort för mycket hur det var :)
Jag kan ärligt säga att jag inte var superpeppad att åka dit, jag var rätt rejält slut efter allt som hänt i veckan och ville mest ligga hemma och sova. Vi tog oss ialalfall dit och det var det faktiskt värt!
Vi var väl 11 stycken som samlades tillsammans i vår grupp och alla par väntade barn antingen i slutet av September eller i Oktober som vi.
 
Det var min och Eriks personliga barnmorska som höll i kursen, och även om jag tycker hon är trevlig så var inte upplägget superbra. Det fanns inget planerat för hur vi skulle gå tillväga utan det var upp till oss deltagare att bestämma lite hur vi ville ha det, vad vi ville prata om osv. Det kan ju fungera i en grup där alla känner varandra och vågar prata fritt men det är ju svårare i sånna här sammanhang när ingen känner någon.
Vi höll oss iallafall till temat förlossning under förmiddagen, såg på en film och fick samtala om några frågor.
Filmen var bra, absolut, men det var lite olika reaktioner på den beroende på om man var den som barn barnet eller om man var partnern liksom.
De flesta av kvinnorna blev lugna av filmen, förrutom jag då som tyckte alla på filmen var ovanligt lugna och inte alls hade ont eller liknande.Det fanns tillexempel ingen av dom som valde att ta ryggmärgsbedövning.
Männen däremot blev oroliga för dom började tänka på att deras partners skulle få ont och genomlida allt det dom såg på filmen.
 
Den enda stora floppen var väl egentligen när det var dags för "fika", eftersom det inte fanns något fika att få. För 5 kr kunde man köpa kaffe, thé eller varm choklad men dels så hade inte alla dom pengarna och dels så fanns det inget gott till, vilket man nästan förväntar sig när någon säger "nu är det fika!"
 
Det som var riktigt roligt var den kontakten man fick med de andra blivande föräldrarna. jag hoppas verkligen vi kan fortsätta hålla kontakten, jag känner ju inte så många här i Eskilstuna som ska ha barn ungefär samtidigt som jag :) Vi bestämde också att vi skulle turas om att ta med oss något gott till fikat,till resterande samlingar :)
 
Bjuder på en magbild från i torsdag, när jag precis gått in i vecka 33. :)
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback